1. صفحه اصلی
  2. /
  3. وبلاگ
  4. /
  5. اخبار
  6. /
  7. حامیم: ناسا از طریق…
حامیم: ناسا از طریق لیزر، تصاویر ویدئویی HD به زمین ارسال کرد

حامیم: ناسا از طریق لیزر، تصاویر ویدئویی HD به زمین ارسال کرد
ناسا اخیراً از ایستگاه فضایی بین المللی در ازتفاع 418 کیلومتری از طریق محموله مخابرات لیزری خود، ویدئوی اچ‌دی به‌زمین ارسال کرد. ویدئویی با عنوان “سلام، دنیا!” اولین 175 مگابیت اطلاعاتی بود که از ایستگاه فضایی بین‌المللی توسط سیستم اُپالز (OPALS: Optical Payload for Lasercomm Science) به‌زمین ارسال شد.

سیستم اُپالز، یک اثباتگر تکنولوژی است که به ناسا این امکان را می‌دهد که روشهای مخابراتی با پهنای باند بیشتر از امواج رادیویی برای مخابرات با فضاپیماهای نسل آینده را آزمایش کند.

مدیر بخش ایستگاه فضایی بین‌المللی دفتر ناسا در واشنگتن گفت: “ایستگاه فضایی بین‌المللی آزمایشگاهی است برای تست تکنولوژی‌هایی که به ما کمک می‌کند دانش خود را درباره اینکه چطور در فضا فعالیت کنیم، افزایش دهیم. و به‌ما این امکان را می‌دهد که بیشتر و عمیق‌تر به کاوش در منظومه شمسی بپردازیم.” و همچنین افزود: “به‌کمک ایستگاه فضایی می‌توانیم در مورد راه‌های افزایش سرعت مخابرات با فضاپیماهای فراتر از مدار ارتفاع پایین، به تحقیق بپردازیم. و این مثالی دیگر است از اینکه چگونه این مجموعه مداری به‌عنوان گامی‌اولیه برای کاوش اعماق فضا عمل می‌کند.”

سیستم‌های مخابرات نوری مانند اُپالز، از انرژی لیزر متمرکز شده برای رسیدن به نرخ انتقال اطلاعات تا 10 الی 1000 برابر سریعتر از سیستم‌های مخابرات فضایی کنونی (که متکی بر بخش رادیویی طیف الکترومغناطیس است) استفاده می‌کنند.

از آنجا که ایستگاه فضایی بین‌المللی با سرعتی حدود 7823 متر بر ثانیه (28160 کیلومتر بر ساعت) به‌دور زمین می‌گردد، ارسال اطلاعات از فضا به‌زمین نیازمند هدفگیری فوق‌العاده دقیق است. این فرآیند هدفگیری مشابه این است که با یک لیزر قلمی‌بخواهید در فاصله 10 متری، نوک تار موی یک نفر را هدف بگیرید و در حال راه رفتن نیز باشید!

برای رسیدن به‌چنین دقتی، سیستم اُپالز ابتدا روی یک سیگنال راهنمای ارسال شده از یک ایستگاه زمینی در رایتوود کالیفرنیا قفل کرده و سپس از طریق فرستنده لیزری 1550 نانومتری با توان 2.5 وات ویدئو را ارسال می‌کند. کل مخابره انجام شده 148 ثانیه طول کشید و به حداکثر نرخ انتقال اطلاعات 50 مگابیت بر ثانیه رسید. برای هر بار ارسال ویدئوی “سلام، دنیا!” توسط اُپالز، 3.5 ثانیه زمان صرف شد، که با روش‌های سنتی ارسال اطلاعات به زمین،  به 10 دقیقه زمان نیازداشت.
«حامیم ارتباط، مجری تخصصی پیاده سازی پسیو شبکه های کامپیوتری، برق اضطرا، دوربین مداربسته و چاه ارت»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *